Vi testede for et par uger siden den brølende Mustang Mach 1 med V8-motor. Nu er det den elektriske pendant Mach-E GT, der skal testes. Hvordan føles en elektrisk Mustang GT og er den prisskiltet værd? Det kan du få svaret på i denne anmeldelse.

Ford har gennem flere årtier lavet den velkendte Mustang GT-model og i tidens løb er flere forskellige varianter kommet til. Den seneste er dog mere speciel end som så. V8-brølet og 6-trinsgearkassen er forsvundet. Det er fortsat en GT, men nu er den blevet fuldelektrisk og trækker på alle fire hjul.
Hint af historie
Testbilen står i den flotte Cyber Orange, der er et frisk pust på vejene, hvor biler mest af alt er hvide, sølv eller sorte. Jeg synes faktisk, at farven klæder bilen. Dertil er de røde Brembo-bremsekalibre standardudstyr samt 20” alufælge og sort tag med til at give en mere aggressiv udstråling, hvilket passer godt til en elbil med 487 heste.

Ligesom på de benzindrevne Mustang GT-modeller er det store GT-logo også på Mach-E GT, og hesten galopperer foran på køleren.


En performance elbil
Mustang Mach-E GT trækker på alle fire hjul og med de 487 hk/860 Nm er der rigeligt med power. Det giver en accelerationstid på 3,7 sekunder fra 0-100 km/t i en amerikansk måleteknik i rullende tilstand. Fra stilstand er tallet 4,4 sekunder. Topfarten er 200 km/t.
Der er tre forskellige drive modes: Whisper, Active og Untamed. Kører man i Whisper er der lagt op til en komfortabelt køreoplevelse med rimelig god støtte fra undervognen. Jeg synes dog, at bump og huller i vejen føles en smule kraftigere end forventet. Styringen er let og speederresponsen optimeret til en mere behagelig acceleration.
Anderledes er oplevelsen i køreindstillingen Untamed, hvor du får den fulde performanceoplevelse. De 487 heste kan mærkes og accelerationen er god trods bilens vægt på omkring 2,3 tons. Undervognen bliver mærkbart strammere og vejens ujævnheder føles meget tydeligt. Samtidigt bliver speederresponsen skarpere og der er mindre tøven, når man træder på speederen.

Rækkevidde og opladning
Ifølge Ford kan Mustang Mach-E GT klare 500 km på en opladning. Det fik jeg den aldrig i nærheden af i testen. Solen skinnede og temperaturen faldt ikke til under 17-18 grader, så det burde være optimale vilkår. Testresultatet på 380 km rækkevidde er jeg en smule skuffet over. Ladekapaciteten topper ved 150 kW og derfor tager det godt og vel 45 minutter at oplade batteriet fra 0-80 %.
Rummelig kabine med god komfort
Ligesom standardudgaverne af Mach-E, har GT-varianten den store skærm i midten, hvorfra alt styres fra aircondition og medier til drive modes.

B&O står for det velspillende lydanlæg med 10 højtalere og her er der ikke en finger at sætte på noget. Det digitale cockpit er simpelt og let at overskue. Generelt bærer kabinen præg af fin kvalitet og komfort, og det store panoramaglastag bidrager til den rummelige fornemmelse i kabinen.

Fikse løsninger
Når du kigger på Mustang Mach-E GT bemærker du hurtigt, at der ingen dørhåndtag er. Ford har valgt at erstatte det traditionelle håndtag med en knap. Det kræver lidt tilvænning. Derudover har Ford gjort det muligt at bruge telefonen som nøgle til bilen, og du kan endda indstille en kode for at få adgang til bilen, der tastes direkte på et lille touchpanel på døren.

Er den prisen værd?
Ford Mustang Mach-E GT koster 704.621 kr. med de gældende prislister. Er den det værd? Ser man på konkurrenterne og deres prissætning, er svaret nej. Tager man bilen for hvad den er, og glemmer konkurrenter, føler jeg stadig, at prisen er for høj.
Man får en rigtig fed og veludstyret performancebil med kant og brand legacy, men konkurrenter som Kia EV6 GT og Tesla Model Y Performance forventes at koste 100.000 kr. mindre, så det ser lidt svært ud for den potente el-GT’er.
Foto & Video: Zacharias Lund
fordford mustanc mach-eFord Mustang Mach-E GTmach-e