fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Kia EV6 GT-Line

Posted on
First Drive: Kia EV6 GT-Line

En af årets helt store nyheder på elbilfronten er Kia EV6. Bilens specifikationer og priser har vi efterhånden kendt et stykke tid, og vi har endda set den live tidligere på året. Nu er tiden endelig kommet til at køre den hypede Kia. Vi er taget til Marbella i Sydspanien til en testkørsel, og her kan du læse om vores førstehåndsindtryk.

Kia EV6 har V2L teknologi, så du kan trække strøm direkte fra bilen til 230 v apparater.

Skiftet fra efterårsvejret i Danmark til sol og varme på den spanske sydkyst, virker næsten lige så radikalt som Kias entre på elbilmarkedet med den første dedikerede elbil på den nye platform E-GMP. Alt er nyt. Som i alt. Selv Kia-logoet.

Klasseledende opladeteknologi

Kia har bragt det tunge skyts frem. EV6 kommer således med klasseledende 800 volt hurtigladning, som betyder at bilen kan oplade fra 10-80 procent på kun 18 minutter i en hurtiglader. Kun Porsche Taycan og Audi e-tron GT, som koster mere end tre gange så meget, har samme mulighed. Er du typen, som skal på længere ture i elbil, er netop denne feature vigtig. Hurtigladning er i virkeligheden meget mere afgørende end rækkevidde.

Kia EV6 klarer sig nu også ganske godt på det punkt. Den kommer med et lille (58,1 kWh) og et stort (77,4 kWh) batteri – med baghjulstræk og med firehjulstræk. Med stort batteri og baghjulstræk kan den køre helt op til 528 km på en opladning. I vores test virker rækkevidden inden for – ja, rækkevidde. Det lader ikke til, at Kia har oversolgt bilen på det punkt.

På et senere tidspunkt vil vi i en mere dybdegående test over en længere periode afprøve, hvordan opladning og rækkevidde fungerer i daglig brug.

En god allrounder

I vores første test står det klart, at Kia EV6 er en rigtig fin allrounder. Vi prøver den med både baghjulstræk og firehjulstræk, og begge versioner kører rigtig godt. Med firehjulstræk kan den ekstra vægt mærkes marginalt, og rækkevidden er også lidt kortere, men det er ikke noget, der på nogen måde diskvalificerer den variant.

I versionen med firehjulstræk vælger vi drive mode ”Sport”, og kan mærke at speederresponsen skærpes, så de 325 hk kommer til sin ret. Det gør den ganske underholdende at køre med masser af overskud (0-100 km/t på 5,2 sekunder), fin dynamik og et godt vejgreb. Affjedringen er optimeret til at kunne klare fart og sving på en overbevisende måde, mens de lange lige stræk klares med høj komfort. Topfarten er 188 km/t.

I bykørsel kan bilen indstilles til one-pedal-driving, hvilket kan være en fordel i tæt trafik i byen. I den indstilling træder bilens regenererende effekt mere frem, så bilen kan bringes til standsning udelukkende ved at slippe speederen.

Med baghjulstræk og stort batteri har bilen 229 hk, og det virker som en fin størrelse for de fleste. Det er også den variant, som Kia p.t. kan levere flest af. Her er topfarten 185 km/t. og 0-100 km/t klares på 7,3 sekunder.

Vi har ikke testet bilen med det lille batteri.

Kia EV6 kan altså tilfredsstille de flestes behov rent køremæssigt. Men hvad med design, indretning, plads, kvalitet og udstyr?

Unikt design: Kia EV6 er helt sin egen

Kia EV6 har et design, som er svær at sætte i bås. Mens profilen af en Hyundai Ioniq 5, som EV6 deler platform med, minder om en Lancia Delta Integrale eller Fiat 127, er Kia EV6 mere sin egen. Designet kan nok bedst beskrives som en sportslig crossover-coupé med fire døre og stor bagklap.

Sammenlignet med Ioniq 5 er EV6 lavere (5 cm) og kortere. Akselafstanden er 2,9 meter og dermed 10 cm kortere end en Ioniq 5. Kabinen er rummelig men virker mere intim og du sidder lavere. Benplads er der masser af ved bagsædet, og hovedhøjden er fin selv med mine 187 cm. Pladsen til fødderne under forsæderne er dog begrænset, idet sæderne er lavere placeret end i Ioniq 5.

Bagagerummet har en fin størrelse (520 liter) og vil sagtens kunne rumme barnevogn og opbakning. Der er et såkaldt frunk under motorhjelmen på 52 liter, som dog reduceres hvis du vælger varianten med firehjulstræk, hvor elmotoren på forakslen tager plads. Bagsædet kan ikke skubbes frem og tilbage som i Ioniq 5, men ryglændet kan justeres i hældningen.

Der er masser af aflæggeplads i bilen samt fornuftige dørlommer og kopholdere. Og hvis du har brug for det, kan EV6 trække 1.600 kg på krogen.

Kabinekvalitet i top

Kvaliteten i kabinen virker høj. Jeg har egentlig altid haft optur over kabinekvaliteten i Kia, fordi de har godt styr på materialevalg, indretning og betjening. Mit indtryk i EV6 er, at den overgår nogle af konkurrenterne. Alt er lækkert at røre ved, og den store “curved” touch skærm ser hammergodt ud samtid med at den fungerer godt. Den er hurtig og responderer som den skal.

Knapper er der mange af – altså i touch – og det skyldes en helt særlig feature i EV6, hvor du kan vælge om knapperne skal have klimafunktion eller infotainment med navi og lydstyrke. På den korte første tur, virker den feature umiddelbart fin.

Udstyrslisten er imponerende i EV6. Komfort- og sikkerhedsudstyr kommer du ikke til at gå ned på – særligt hvis du tilvælger en upgrade pakke eller går over i GT-Line, hvor stylingen får en tand mere lækkerhed over sig. Se udstyrslisterne her.

Min favorit er GT-Line, hvor den lidt mere sportslige styling virkelig klæder EV6, og i forhold til udstyr er merprisen op til GT-Line ikke slem. Regner du en upgrade pakke og samtlige ekstraudstyrselementer med i prisen for en standard long range med firehjulstræk, står den samlet set til 465.000 kr. mens en GT-Line med alt ekstraudstyr (glassoltag og head up display med AR) koster 5.000 kr. mindre. Og så får du endda flottere fælge, dynamisk blink og styling. GT-Line fås udelukkende med firehjulstræk.  

For lige under en halv million kan du få den spiffe GT-udgave med hele 585 hk, sportslig opsætning og alt det udstyr, du kan drømme om. Den virker fristende, men vi har ikke set den endnu. Forventet lancering er senere i 2022.  

Startpris 324.900 kr.

Startprisen for Kia EV6 er rimelige 324.900 kr. med det lille batteri og 170 hk. En long range med baghjulstræk og upgrade pakke fås til 384.900 kr. Den model vil tilfredsstille rigtig mange. Men tjek lige om GT-Line gør det samme ved dig, som den gør ved mig. Den ekstra strejf af sportslighed klæder virkelig bilen, og dropper du ekstraudstyret, kan du få den for 439.900 kr. med firehjulstræk og masser af hestekræfter.

Indtil videre har knap 1.400 danskere valgt at reservere en EV6 mod en betaling på 1.000 kr. for at komme først i køen. En sending med 500-600 biler lander i Danmark nu, og forhandlerne kan begynde at tilbyde prøvekørsel. Kia forventer at kunne følge nogenlunde med i forhold til efterspørgsel og levering. Optimismen hos Kia er til at få øje på, og hvis den store interesse op til lanceringen varer ved, bliver der travlt hos landets Kia forhandlere. Rigtig travlt.

Og med rette. For Kia EV6 er en en virkelig stærk spiller, som kan tage konkurrencen op med alt hvad der ligger i nærheden. Om det så er VW ID.4, Audi Q4 e-tron , Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 eller Ford Mustang Mach-E.

Kia EV6 er “in it to win it”

Kia EV6 har klasseledende opladeteknologi, et flot design, god plads, rigeligt udstyr og attraktive priser. Læg dertil en alsidighed i køreegenskaberne og mulighed for firehjulstræk, så står den virkelig stærkt blandt konkurrenterne.

Kia tager et stort skridt op og frem med Kia EV6, og det sker med en hastighed og kraft, som imponerer. Kia er “in it to win it”. Well done, Kia!

Foto: Thomas Saks

Carlife365 var inviteret til testkørsel af Kia Danmark.

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: